disable highlight

Followers

Wednesday 27 July 2011

Tips Bulan Ramadhan


  1. Seminggu sebelum berpuasa kita dikehendaki mengurangkan kadar makanan kita dan lebihkan makan buah-buahan serta sayur-sayuran.
  2. Pastikan pembuangan air besar lawas.
  3. Memahirkan diri dengan segala rukun, sunat, harus, makruh yang berkaitan dengan puasa pada Ramadhan, sunat tarawih dan lain-lain lagi dengan memperbanyakkan bacaan tentang puasa dan ramadhan,
  4. Membiasakan diri bangun pada sepertiga malam untuk bertahajud, mendekatkan diri pada Allah. Sebagai persediaan membiasakan tarawih dan tahajud pada bulan Ramadhan. Ramadhan adalah bulan rukuk dan sujud.
  5. Memperuntukkan beberapa jumlah wang untuk dijadikan sedekah jariah dan zakat fitrah. Bagi mereka yang sudah akil baligh, maka belajarlah membayar zakat fitrah sendiri di bulan ramadhan.
  6. Rancang strategi tersusun untuk memperbanyakkan hafalan, bacaan, tadabbur, tadarrus al-Quran di bulan ramadhan yang bakal menjelang.
  7. Melatih dan membentuk diri bersifat mahmudah, sifat terpuji seperti sabar, membanyakkan senyuman kepada sahabat dan kerabat. Merendam sifat mazmumah, sifat keji seperti memfitnah, mengumpat dan mengata orang. Kurang bercakap lagha (merapu), tidak berbahasa lucah, kotor dan keji. 
  8. Oleh itu, dengan persediaan ini kita sematkan azam masing-masing untuk mencantikkan dan sempurnakan amalan fardu yang wajib dan membanyakkan amalan sunat didalam bulan Ramadhan 2011.

    Insyaallah……



p/s :: selamat berpuasa semua & menyambut bulan Al-Mubarak!!


2 comments:

amni passadena said...

waahh..bagus la cheesy wedges ni

Chachos Cheezy Wedges said...

ape yg bgos nye?? heee~~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...